DPF Reiniging

 

Alle gesloten roetfilters moeten vroeg of laat vervangen of gereinigd worden.  Bij keramische filters wordt het roet tijdens het regeneratieproces verbrandt dat in het filterelement opgevangen  werd .      Het residu (as) dat na dit proces achterblijft zal er cyclus na cyclus voor zorgen dat het filter langzaam maar zeker dichtslibt.  Dit residu  dient verwijderd te worden om een defect aan de motor te voorkomen.  De goede werking van een motor is afhankelijk van de goede werking van het roetfilter en omgekeerd.

 

Er zijn verschillende manieren om een DPF te reinigen :

  • Leeg schudden
  • Leeg blazen
  • Additieven
  • Schoon branden

 

Een filter leeg blazen, leeg schudden of een additief gebruiken zijn snelle manieren om filter “schoon” te maken,  maar om een roetfilter echt terug als nieuw te krijgen is er maar manier en dat is schoon branden.  Ook hier is haast en spoed zelden goed.

 

 

 

 

 

 

Wanneer een filter schoon gebrand wordt dan verwijdert men tot 99,99% van het residu dat in het filter aanwezig is.  Het filterelement wordt langzaam naar een temperatuur van ca 750C° gebracht en wordt geruime tijd op die temperatuur gehouden.  Bij deze hoge temperatuur zal ook de achtergebleven residu verbranden en zal het filter terug zo goed als nieuw worden.  Achteraf wordt het filter getest om te kijken of het volledig schoon is.

 

Neem met ons vrijblijvend contact op indien u over deze service meer informatie wenst. 


Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Deze website maakt gebruik
van cookies om uw
gebruikservaring te verbeteren.