DPF Reiniging

 

Alle gesloten roetfilters moeten vroeg of laat vervangen of gereinigd worden.  Bij keramische filters wordt het roet dat in het filterelement opgevangen wordt tijdens het regeneratieproces verbrandt.      Het residu (as) dat na dit proces achterblijft zal er cyclus na cyclus voor zorgen dat het filter langzaam maar zeker dichtslibt.  Dit residu  dient om de ca 150.000 km of ca 2.000 uur verwijderd te worden om een defect aan de motor te voorkomen.  De goede werking van een motor is afhankelijk van de goede werking van het roetfilter en omgekeerd.

 

Er zijn verschillende manieren om een DPF te reinigen :

  • Leeg schudden
  • Leeg blazen
  • Additieven
  • Schoonbranden

 

Een filter leeg blazen, leeg schudden of een additief gebruiken zijn snelle manieren om filter “schoon” te maken,  maar om een roetfilter echt terug als nieuw te krijgen is er maar manier en dat is schoonbranden.  Ook hier is “haast en spoed zelden goed”.

 

 

 

Wanneer een filter schoongebrand wordt dan verwijdert men tot 99,99% van het residu dat in het filter aanwezig is.  Het filterelement wordt langzaam naar een temperatuur van ca 750C° gebracht en wordt geruime tijd op die temperatuur gehouden.  Bij deze hoge temperatuur zal ook de achtergebleven residu verbranden en zal het filter terug zo goed als nieuw worden.  Achteraf wordt het filter getest om te kijken of het volledig schoon is.

 

Indien het roetfilters van personen- of bestelwagens betreft kan mijn het filter ook vervangen door een nieuw direct-fit filter.  Deze filters vervangen het oude filter en zijn van originele kwaliteit.  Onze specialisten kunnen u hierin adviseren.