meer dan 30 jaar ervaring

 

 

 

Sinds 1 januari 2000 heeft EHC Teknik een eigen vestiging in België. Vanuit Antwerpen wordt de verkoop en technische ondersteuning georganiseerd voor de Benelux en Frankrijk.

EHC Teknik is één van de pioniers op het vlak van uitlaatgasfilters en is reeds meer dan 30 jaar bezig met de ontwikkeling, productie en distributie van roetfilters. Talrijke firma getrouwe mensen vormen de ruggengraat voor ons technisch en organisatorisch kunnen.


EHC Teknik heeft het ruimste aanbod roetfilters. Draagbare opzet uitlaatgasfilters voor kortstondig gebruik, zoals onze EHC P15 en EHC L20 filters, die snel en eenvoudig ingezet kunnen worden om allerlei voertuigen intern te verplaatsen. Ideaal voor gebruik in show-rooms, werkplaatsen,spuitcabines, schepen, tunnels, bloemenveilingen, beursgebouwen.

 

 

Maar tevens ook roetfilters voor continu gebruik, zoals de EHC HT en EHC PF. Deze worden permanent opgebouwd bij allerlei voertuigen en mobiele werktuigen.


EHC Teknik biedt naast roetfilters en katalysatoren ook systemen voor 
ATEX-explosiebeveiliging en Atex gecertificeerde vonkenvangers voor o.a.heftrucks, magazijntrucks en veegmachines, grondverzetmachines, etc. 

 

Voor alle verdere technische en/of commerciële informatie blijven onze gespecialiseerde mensen tot uw dienst. Het spreekt voor zich dat wij u ook graag vrijblijvend adviseren over de verschillende mogelijkheden om voor u en uw personeel een gezond en veilig werkklimaat te creëren.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

EHC P15 opsteekfilter voor het starten
en verplaatsenvan voertuigen met motoren tot 4L

 

 

 

EHC L20 opsteekfilter voor het starten en
verplaatsen van voertuigen met motoren vanaf 4L

 

 

 

EHC HT Light & Medium Duty roetfilter voor
permanente montage op heftrucks, veegmachines,
mobiele werktuigen, terminal trucks, enz

 

 

 

EHC PF Heavy Duty roetfilter voor
continu gebruik op mobiele werktuigen, aggregaten,
kranen, vrachtwagens, bussen, enz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Goedkeuring

Alle EHC uitlaatgasfilters zijn "gesloten" filters (min rendement 95% tot 99%).

Al onze filters zijn TUV en VERT goedgekeurd en voldoen aan de strengste normen


Uitlaatgassen zijn schadelijk voor uw gezondheid

 

Uitlaatgassen van dieselmotoren bevatten een hele reeks gevaarlijke en vervuilende stoffen :

• Uitlaatgasstofdeeltjes (fijn stof / roet)

• HC (onverbrande koolwaterstoffen)

• CO (koolmonoxide)

• Nox (stikstofoxide)

• Sox (zwaveloxide)


Uitlaatgasstofdeeltjes

 

Uitlaatgassen kunnen zichtbaar of onzichtbaar zijn. Met het blote oog kunnen we stofdeeltjes tot 20 micron zien (ter vergelijking een menselijk haar is ca 70 micron dik). Dit zorgt regelmatig voor een verkeerde inschatting rond het gevaar van uitlaatgassen. Bij moderne "schone" dieselmotoren is 90% van de uitlaatgasstoofdeeltjes kleiner dan 1 micron. Erger nog , een moderne dieselmotor produceert 15 tot 35 maal meer fijne stofdeeltjes.

Het zijn net de fijne roetdeeltjes die diep doordringen in onze longen en zich daar vastzetten op de longblaasjes. Dit heeft zowel op korte als lange termijn gevolgen voor onze gezondheid :

• Op korte termijn : acute ademhalingsproblemen, verminderde longfunctie, chronische bronchitis, astma, enz

• Op lange termijn : chronische longaandoeningen, problemen met hart en bloedvaten, verhoogd risico op kanker, enz

Roet en andere stofdeeltjes kunnen eenvoudig verwijdert worden dmv een roetfilter. Roetfilters bestaan in verscheidene types, dit om een oplossing te kunnen bieden aan de verschillende omstandigheden waaronder de roetfilters dienen te werken.

 

 

Andere schadelijke stoffen

CO en HC kunnen dmv een katalysator aangepakt worden. De katalysator zal deze stoffen omzetten (oxideren) naar CO2 (kooldioxide) en H2O (water). Een SCR-systeem zal het Nox gehalte met 70 tot 80 % doen dalen. Om het Sox gehalte aan te pakken volstaat het om zwavelarme of zwavelvrije diesel te tanken.

Uitlaatgasfilters (roetfilters)

Het is zeer belangrijk vooraf goed te laten analyseren welk type filter van toepassing is voor uw uitlaatgasprobleem. De bepaling van het juiste filter type gebeurt aan de hand van de motorspecificaties, gebruiksomstandigheden, arbeidsduur, uitlaatgastemperatuur, enz.

Alle EHC filters zijn "gesloten roetfilters", maw ze reduceren het roet met minimaal 95%. Er zijn ook open en halfopen filters op de markt verkrijgbaar. Deze filters reduceren het roet met max 50%, je vindt ze meer en meer terug op auto's, vrachtwagens en bussen.

 

De foto hiernaast toont duidelijk aan dat deze filters niet geschikt zijn om met diesel in omsloten ruimtes te werken. Op de foto hieronder ziet uw een filter (links) dat 5 maal gebruikt werd op een Euro4 motor met een halfopen DPF-systeem. Het verschil is duidelijk zichtbaar. Het EHC "gesloten" filter vangt veel meer fijnstof en het is net dit stof dat een gevaar betekent voor uw gezondheid.