Goedkeuring
Alle EHC uitlaatgasfilters zijn "gesloten" filters (min rendement 95% tot 99%).
Al onze filters zijn TUV en VERT goedgekeurd en voldoen aan de strengste normen
Uitlaatgassen zijn schadelijk voor uw gezondheid
Uitlaatgassen van dieselmotoren bevatten een hele reeks gevaarlijke en vervuilende stoffen :
• Uitlaatgasstofdeeltjes (fijn stof / roet)
• HC (onverbrande koolwaterstoffen)
• CO (koolmonoxide)
• Nox (stikstofoxide)
• Sox (zwaveloxide)
Uitlaatgasstofdeeltjes
Uitlaatgassen kunnen zichtbaar of onzichtbaar zijn. Met het blote oog kunnen we stofdeeltjes tot 20 micron zien (ter vergelijking een menselijk haar is ca 70 micron dik). Dit zorgt regelmatig voor een verkeerde inschatting rond het gevaar van uitlaatgassen. Bij moderne "schone" dieselmotoren is 90% van de uitlaatgasstoofdeeltjes kleiner dan 1 micron. Erger nog , een moderne dieselmotor produceert 15 tot 35 maal meer fijne stofdeeltjes.
Het zijn net de fijne roetdeeltjes die diep doordringen in onze longen en zich daar vastzetten op de longblaasjes. Dit heeft zowel op korte als lange termijn gevolgen voor onze gezondheid :
• Op korte termijn : acute ademhalingsproblemen, verminderde longfunctie, chronische bronchitis, astma, enz
• Op lange termijn : chronische longaandoeningen, problemen met hart en bloedvaten, verhoogd risico op kanker, enz
Roet en andere stofdeeltjes kunnen eenvoudig verwijdert worden dmv een roetfilter. Roetfilters bestaan in verscheidene types, dit om een oplossing te kunnen bieden aan de verschillende omstandigheden waaronder de roetfilters dienen te werken.
Andere schadelijke stoffen
CO en HC kunnen dmv een katalysator aangepakt worden. De katalysator zal deze stoffen omzetten (oxideren) naar CO2 (kooldioxide) en H2O (water). Een SCR-systeem zal het Nox gehalte met 70 tot 80 % doen dalen. Om het Sox gehalte aan te pakken volstaat het om zwavelarme of zwavelvrije diesel te tanken.
Uitlaatgasfilters (roetfilters)
Het is zeer belangrijk vooraf goed te laten analyseren welk type filter van toepassing is voor uw uitlaatgasprobleem. De bepaling van het juiste filter type gebeurt aan de hand van de motorspecificaties, gebruiksomstandigheden, arbeidsduur, uitlaatgastemperatuur, enz.
Alle EHC filters zijn "gesloten roetfilters", maw ze reduceren het roet met minimaal 95%. Er zijn ook open en halfopen filters op de markt verkrijgbaar. Deze filters reduceren het roet met max 50%, je vindt ze meer en meer terug op auto's, vrachtwagens en bussen.
De foto hiernaast toont duidelijk aan dat deze filters niet geschikt zijn om met diesel in omsloten ruimtes te werken. Op de foto hieronder ziet uw een filter (links) dat 5 maal gebruikt werd op een Euro4 motor met een halfopen DPF-systeem. Het verschil is duidelijk zichtbaar. Het EHC "gesloten" filter vangt veel meer fijnstof en het is net dit stof dat een gevaar betekent voor uw gezondheid.
