Producten > EHC PF

Heavy Duty Roetfilters


Algemeen

De EHC PF filters zijn "wall flow" filters ontwikkelt voor continu gebruik op allerlei voertuigen, machines en stationaire installaties.  Het filterelement is vervaardigt uit een poreus keramisch materiaal (Sic : Silicium Carbide).  Dit materiaal is zeer duurzaam, schok- en hittebestendig (max 2000 C°) is.

Het filterelement heeft een honinggraat structuur en de kanalen zijn dus steeds afwisselend aan één zijde gesloten.  De ingaande kanalen waar de uitlaatgassen instromen zijn aan de achterzijde gesloten en de uitgaande kanalen zijn dan weer op hun beurt aan de voorzijde afgesloten. Op deze manier worden de stofdeeltjes opgevangen (efficiëntie >95%).  De EHC PF filters hebben tevens een gunstig effect op de uitstoot van CO en HC (>90%).   


 

                                                

 

Toepassing

De EHC PF roetfilters zijn ontwikkelt voor "Heavy Duty" toepassingen. Ze kunnen dus enkel ingezet worden bij motoren welke langdurig en voldoende zwaar belast worden (min uitlaatgastemperatuur 300C°). Het is daarom steeds aangewezen om de gebruiksomstandigheden te laten loggen en grondig te analyseren.



Zelfregeneratie

De stofdeeltjes die in de EHC PF roetfilter achterblijven dienen verwijdert te worden, het roet wordt daarom in het filter verbrandt. Dit gebeurt automatisch tijdens het rijden. Om het vlampunt, waarbij het zelfregeneratie proces gestart wordt, te verlagen (van ca 500C° naar 300C°) zijn er twee oplossingen :

 

"Basic" : roetfilter werkt met toevoeging van additief


"Coated"
: roetfilter werkt  zonder toevoeging additief, de coating vervangt het additief en het additief wordt dus overbodig


De keuze is afhankelijk van het verloop van de uitlaatgastemperatuur.  Wanneer de intervallen waarbij de temperatuur hoog genoeg is om het filter te regenereren ver uit elkaar liggen zullen wij roetfilter in combinatie met additief adviseren.  Wanneer het omgekeerde waar is dan behoort een filter ook tot de mogelijkheden.  Daarom adviseren we steeds om vooraf een logging uit te voeren, enkel zo krijgen we een duidelijk op het verloop van de uitlaatgastemperatuur.



 

Periodiek onderhoud

Zoals alle andere keramische roetfilters dienen ook onze EHC PF filters periodiek onderhouden te worden. Het onderhoudsinterval hangt af van verschillende factoren (brandstofkwaliteit, olieverbruik, afstelling motor, gebruikswijze,enz) en ligt tussen de 500 en 1500 draaiuren. De standaard meegeleverd tegendrukbewaking zal tijdig aanduiden wanneer men het onderhoud moet uitvoeren.

 


Uitrusting

Alle EHC PF filters worden geïntegreerd in een RVS demper en worden geleverd met :

- flenzen en blinde tegenflensen op de in- en uitgang
- verstelbare montage voeten
- silent blocks
- filter monitoring systeem (logger)

Omdat de katalysator en de roetfilter in elkaar geïntegreerd zijn, maakt dat de PF filter zeer compact is. De PF filters kunnen geleverd worden met de in- en uitgang op de kop of op de zijkant en natuurlijk ook een combinatie van beide behoren tot de mogelijkheden.

 

 

 



 

                      

  

                   in- en uitgang op de kop                                                      Haakse in- en uitgang

 

 

 

Klik hier om contact met ons op te nemen


 

 Logger (filter monitoring systeem)


Alle EHC PF filters worden standaard geleverd met een logger. De logger meet continu het toerental, de tegendruk en de uitlaatgastemperatuur (geheugen capaciteit 2 jaar). Aan de hand van deze gegevens analyseert de logger continu de goede werking van het filter en zal hij vroegtijdig eventuele problemen detecteren.

 


Dieselbrander

Wanneer tijdens de normale werkomstandigheden de vereiste uitlaatgastemperatuur niet bereikt wordt dan zal het filter niet of niet volledig zelfstandig regenereren. Om het filter schoon te branden (regenereren) zal het filter hulp nodig hebben van een externe hittebron. Bij EHC maken we gebruik van een dieselbrander die geactiveerd wordt wanneer de tegendruk te hoog wordt.